12 reisebloggere om hvorfor vi ELSKER å reise

Nordmenn generelt liker veldig godt å reise. Noen liker best å komme frem til destinasjonen, mens andre elsker mer det å være underveis til et sted. Noen reiser for matopplevelser, kulturopplevelser, shoppingopplevelser eller naturopplevelser, og noen ganger reiser vi rett og slett bare for å slappe av.


Noen har reising som en livsstil, og er de ikke på reise, så leser og skriver de om reising eller planlegger sine neste reiser. Vi spurte en gruppe reisebloggere hva som driver dem til å stadig å lege ut på tur mot til nye destinasjoner og kulturer...eller rettere sagt:

Hvorfor ELSKER reisebloggere å reise?

Renate Sandvik - www.renatesreiser.com

Jeg ELSKER å reise fordi det dytter meg ut av komfortsonen. Det tvinger meg opp av sofaen og inn i verden jeg ikke engang kunne forestille meg at fantes på ordentlig (utenfor tv-skjermen). Det tvinger meg til å stole på ukjente mennesker og lære hvor harmløs verden egentlig er. Hvor snille og hjelpsomme størstedelen av verdens befolkning er, i motsetning til de grusomhetene vi til daglig hører om i media. Reisingen gjør at jeg utvikler meg og lærer til stadighet noe nytt, både om meg selv og om menneskene, samfunnene og kulturene som eksisterer der ute. Reising er roten til en utrolig rikdom, og som sitatet går, så er det jo ingenting du kjøper som gjør deg rikere - untatt det å reise.

Foto: Renate Sandvik



Annette Munkejord - www.travellingmunk.com

Jeg elsker å utforske nye kulturer, kjenne at stressnivået fra hjemme senker seg akkurat i det du stiger ut fra flyet på ankomststedet i takt med at forventningene stiger. Kjenne på uvante lukter og lyder, sove uten vekkerklokke, men la kroppen bestemme selv hvor mye og hvor fort ting skal skje. Og ikke minst smake på nye smaker og retter

Jeg elsker å reise fordi jeg oppdager mer om meg selv. Jeg elsker å reise fordi jeg gjerne vil oppdage hvor forskjellige vi alle er men allikevel så like til tross for forskjellige kulturer og store avstander. Og så Elsker jeg å reise for å se hvor vannvittig godt og privilegerte vi er her hjemme. Hver gang jeg kommer hjem fra en reise blir jeg bare mer glad i landet jeg bor i.


Maria K. Ebbestad - Reisetid

Lidenskapen for å oppdage nye steder og reise ut i verden har alltid vært der. Det beste er absolutt følelsen av å reise ut i noe ukjent, kjenne på spenningen og at det ligger et eventyr foran meg. Det å bli kjent med helt andre kulturer og nye mennesker er noe jeg aldri kommer til å bli lei av. Jeg elsker å reise og drømmen er å kunne leve av det.

Machu Pitchu. Foto: Maria Ebbestad

Elisabeth Eriksen - globetrotterelisa.com

Jeg elsker å reise fordi det er så mye god gatemat rundt omkring i verden. I begynnelsen var jeg veldig skeptisk til gatemat, men her er råvarene ferske og de går unna. Hvis jeg ser at det er mange lokale som kjøper, stiller jeg meg rett i køen og skal ha akkurat det samme! Og for ikke å glemme en viktig ting: du støtter de lokale!

Den aller beste Phad Thai kjøper du på gata. Bilde fra Thailand. Foto: Elisabeth Eriksen

Janicke Hansen - Norske reiseblogger

Noe av det beste med å reise er å møte nye, spennende mennesker og oppleve nye, spennende kulturer. Å utvide den kulturelle horisonten, forstå andre samfunn, lære om deres historie, deres myter og høre deres fortellinger øker min forståelse for egen kultur og samfunn og jeg tror det også bidrar til å gjøre oss mer åpen og tolerant overfor andre kulturers skikker og tradisjoner. Gjennom mat og drikke lærer man også mye om et land eller en region, og gjennom reising får man nye, herlige smaksopplevelser hele tiden.

Sist men ikke minst, så ELSKER jeg rett og slett å reise fordi jeg ELSKER å være underveis og på vei til nye opplevelser.

Snæfellsjökul på Island. Foto: Janicke Hansen

Mette Skaland - Reise med barn

Min filosofi er at å reise bort er verdifult, fordi man kan være sammen på en annen måte enn ellers. Hverdagen kan være hektisk, kanskje man bare møtes til middag om kvelden, og noen knapt nok det. I ferien kan man senke skuldrene, bli bedre kjent igjen … og forhåpentligvis finne tilbake til hverandre.


Ingeborg Lindseth - Hamaca reiseblogg

Jeg elsker å reise fordi verden er livets beste skole! For meg er reising et livslangt studie i geografi, historie, religion, naturfag og språk. Men i tillegg lærer reising oss så mye mer, ikke minst om oss selv. Det er rart hvordan vi først legger merke til den vakre naturen i nabolaget etter at vi har reist til andre siden av verden. Verdens mangfold og kontraster lærer oss å sette pris på eget liv og godene vi er født med. Nye bekjentskaper på reisen gir oss dessuten innsikt i andre miljøer. Samtidig gjør de oss mer tolerante og mindre redde for det ukjente. Men den aller største oppdagelsen på mine reiser er at den dominerende kraften i verden er godhet.

Ingun Kleppan - Kleppanrova

Reiser med fly utenlands: Suget når flyet tar av, en frihetsfølelse av å legge alt som ikke ble gjort bak seg. Gå over i en annen dimensjon. Ta hver dag og småting som de kommer, være impulsiv og åpen mot det som jeg møter. Snuse og sanse inn lukter, lyder, tradisjoner, matvarer, skikker i andre land. Se ulike formspråk, kunst og kulturopplevelser som defineres og oppleves med andre sanser når man er på tur, en i hverdagen hjemme.

Kortreise turer behøver slett ikke være turer langt av garde, men et annet sted en der man pleier å være. Stille inn sansene å få nye opplevelser og inntrykk, se det nære med nye øyne og få et annet perspektiv på tid, sted, rom, det visuelle rundt en, eller være betrakteren som ser nærheten med nye øyne. Gjerne gjennom ei kameralinse

Fra stranden i Hoi An, Vietnam. Foto: Ingun Kleppan

Mette Solberg Fjeldheim, www.reiselykke.com

Noe av det fineste jeg vet er å reise. Jeg elsker alt ved det: planleggingen, reisen i seg selv, at ting går på skinner, at alt ikke går helt som planlagt likevel, overraskelser underveis, å møte fremmede kulturer og nye mennesker, se nye steder eller oppdage nye sider ved gamle trakter.

For det er dette som er Reiselykke; å vandre rundt i verden eller nabolaget, å være nysgjerrig, oppsøkende, åpen og interessert – og ikke helt vite hvordan dagen vil ende. Det er å bruke alle sine sanser, og det er å søke seg videre, også forbi turismen, bakenfor det de vil man skal se – og gjøre et forsøk på å oppdage det ekte, sanne, det genuine. Til man kommer hjem igjen etter reisen, fylt med minner, opplevelser - forhåpentligvis noe klokere og litt mer erfaren, enn før man dro.
Jo mer jeg reiser, desto større blir verden. Samtidig som alt kommer nærmere. Merkelig nok.

På Moskébesøk i Kairo. Foto: Mette Solberg Fjeldheim

Monica Johansen - Making Memories

Jeg simpelten ELSKER å reise! Er jeg ikke på tur, har jeg alltid en tur eller to å planlegge. Og nettopp planleggingen syns jeg er halve moroa... Kjøper ofte reisebøker og leser alt jeg kommer over av reisemagasiner og reportasjer. Nye smaker, hyggelige bekjentskaper, fantastisk natur og spennende kulturer. Å reise er rett og slett balsam for sjelen!

Sahara-ørkenen, Marokko. Foto: Monica Johansen


Eli Gunnvor Grønsdal - ditpepperngror.com

Jeg elsker å reise fordi jeg føler meg levende! Jeg synes dette sitatet sier mye “I am not the same having seen the moon shine on the other side of the world.” Å sitte i ørkenen i Egypt, å sitte på stranden på Zanzibar, å sitte på steppene i masailand i måneskinn, gjør noe med meg. Det gir meg lyst til å leve, lyst til å utforske og lyst til å sitte der - evig. Når jeg ikke reiser er jeg som en "fisk på land" som hiver etter pusten. Når jeg igjen løftes opp i luften føler jeg friheten mot nye eventyr undrer meg på hva akkurat denne reisen vil bringe av erfaringer, utfordringer og nye bekjentskaper. Safari njema - god tur  (swahili)


Henriette Gran Myreng - Coffee in a cup

Åh, det er mange grunner til at jeg elsker å reise! Jeg elsker å se nye steder, smake nye smaker, tråkke i nye fotspor og oppleve nye eventyr og for meg er det som oftest en kombinasjon av mange ting som gjør en ferie eller andre typer utenlandsopphold til et minne for livet.

Men, jeg har vært på turer og vært uheldig med både mat og mye annet og allikevel hatt det super fint på grunn av menneskene jeg møtte. For hva er vel bedre enn å befinne seg midt i en passe småtragisk situasjon (nei, det går ikke en båt før i morgen tidlig og, ja, det betyr at du ikke får med deg årets Full Moon party) og allikevel le så en griner i selskap av medlidende reise-sjeler som også har klarer å se det komiske i situasjonen? En god latter forlenger ikke bare livet, men gjør reisen din mye mer morsom!

Å stifte nye bekjentskap på tur er bare best! Reisen blir med ett mye mer levende og ekte når møter du fine folk, både lokale og andre reisende. Den følelsen av å klikke med en helt fremmed, se verden gjennom deres øyne, høre på hva de har å si og suge til seg ny kunnskap, den er rå. Selv om det er forbanna trist å si ”ha det” noen ganger vel vitende om at vedkommende bor på andre siden av kloden og at sjansene for å se hverandre igjen er særdeles små. En av de (veldig) få ulempene ved å være på reisefot og som jeg ikke takler spesielt bra (yup, I’m a softie).

Så, joda, jeg elsker å reise på søken etter sand og strand, mat og vin, sol og sunshine, men ennå mer gira er jeg på å ta veien, flyet eller toget fatt fordi jeg vet at i andre enden venter det mange interessante mennesker fra mange interessante steder og jeg kan ikke vente med å bli kjent med dem!

Fiji, Navini Island. Foto: Henriette Gran Myreng


Hvorfor ELSKER du å reise? 

Følg oss i sosiale medier:

Etiketter: , ,